Jeśli to ważne, znajdziesz czas
Wystartowaliśmy! Mamy 2021 rok. Zaczynamy. – Gotowy? – Ja? Zawsze! – Dobra, to kiedy się spotykamy? – Wiesz, teraz pierwszy kwartał, lockdown.
Rozumiesz, będzie ciężko. – Tak rozumiem, ok. To do zobaczenia! A mówili branża spotkań…
Nowy rok, nowe postanowienia, nowe decyzje. Chciałbym, żeby rzeczywiście tak było. Ale szczerze powiedziawszy, już na starcie czas lekko się zatrzymał. Dlaczego? Bo wszyscy skrzętnie wpisaliśmy sobie w kalendarze kolejną edycję targów IMEX we Frankfurcie. I co? Tak samo szybko jak ją wpisaliśmy, tak samo szybko trzeba było ją wypisać, zmienić datę stacjonarnej imprezy na przyszłoroczną. Tym razem okazało się, że jeszcze nie lecimy, nie rezerwujemy hoteli. Ale za to umawiamy kolejne spotkania online. Czy IMEX się odbędzie? Owszem, ale wirtualnie. Międzynarodowe stowarzyszenia udzielą niezbędnego wsparcia, zespół IMEX przygotuje program edukacyjny, a planiści i organizatorzy postarają się aktywnie działać i z uśmiechem zainwestować swój czas.
Brak czasu jest tak naprawdę brakiem priorytetów
– Brak czasu jest tak naprawdę brakiem priorytetów – zauważył Tim Ferriss. Przekładając to na naszą branżę, chciałbym szczerze zapytać: kto wziął udział w niedawnym spotkaniu Convening Leaders przygotowanym przez Professional Convention Managament Association (PCMA) lub/i w spotkaniu International Conference The Society for Incentive Travel Excellence (SITE)? Wybiegając z odpowiedzią – obydwie organizacje stworzyły możliwości uczestnictwa w swoich wydarzeniach bezpłatnie.
Naturalnie pod pewnymi warunkami, ale mimo wszystko były to kuszące propozycje. Co więcej, w ramach Convening Leaders, nie tylko ogłoszono zupełnie nowe spotkanie, jakie pojawi się na mapie regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), ale również zainicjowano projekt stypendialny. Postawiono na globalny rozwój oraz dalszą współpracę na Bliskim Wschodzie i w Azji, gdzie kluczową rolę odgrywa czas. W sumie imprezy PCMA i SITE to ponad 50 sesji edukacyjnych, światowi liderzy, celebryci, a przede wszystkim mnóstwo wiedzy. Wystarczy po nią sięgnąć.
Oczywiście wiem, że początek roku to nowe plany i wiele zmian. Każdy jest zajęty. Zdaję sobie też sprawę, że czasami „do zobaczenia” tak naprawdę oznacza „do widzenia”, tyle że brzmi po prostu trochę milej dla ucha, tudzież dla duszy. W styczniu i w lutym PCMA oraz SITE naprawdę stanęły jednak na wysokości zadania. Przygotowały niesamowity kontent merytoryczny, pokazując w dodatku niemałą kreatywność w jego dostarczaniu. Właśnie dlatego warto było poświęcić swój czas i wziąć udział w firmowanych przez te organizacje wydarzeniach.
Kto czas traci, traci też to, co daje czas
Można powiedzieć – to zaledwie dwa spotkania. I słusznie, przed nami przecież cały rok! Zatem do dzieła, bo jak mówi przysłowie „kto czas traci, traci też to, co daje czas”. Zerkajmy w kalendarze i planujmy! Ostatnio – w ramach spotkania członków SITE Poland – została uruchomiona inicjatywa Young Leaders, a jeden z organizatorów incentive zrzeszonych w tym stowarzyszeniu już w marcu planuje podróż motywacyjną. Jak widać, nie ma czasu do stracenia! W połowie stycznia pojawił się komunikat koalicji Meetings Mean Business, potwierdzający datę Światowego Dnia Przemysłu Spotkań (Global Meetings Industry Day – GMID), który odbędzie się 8 kwietnia br. Jako organizator tego wydarzenia w Polsce muszę przyznać: czasu jest niewiele… Co prawda przewodnie hasło GMID „StaySafe” napawa optymizmem, ale mówiąc szczerze, nie wiem czy kilka tygodni, które pozostało do tej imprezy to nie za mało. Idąc dalej – już za chwilę, już za momencik kolejna edycja Meetings Week Poland, podczas którego osiem organizacji na pewno będzie rozmawiało o…? No właśnie, o czym? Czas pokaże, najważniejsze, że prace ruszyły. Jak zwykle patrzymy globalnie, szukamy wzorców i adaptujemy je na nasze podwórko.
Przed nami też m.in. spotkania takich organizacji, jak: Incentive Research Foundation, Meeting Professionals International, International Association of Events and Exhibitions, do tego IMEX America, Events Industry Council Hall of Leaders, IBTM World czy imprezy, na które czeka prawie cały świat. Mam na myśli letnie igrzyska olimpijskie w Tokio i światową wystawę Expo w Dubaju. To jak, gotowi? Silne łącze internetowe, dobry ekran i zaczynamy… Nie! Stop! „Choćbyś ukuł ze stali, i tak ci czas obali”. Spotkamy się! Fizycznie. I w dodatku będziemy pili espresso. Bo czymże tak naprawdę jesteśmy, jeśli nie sumą tego, co się nam przydarzyło?
Powyższy cytat Jamesa Pattersona skłania do zadania pytania o to, czy i kiedy planujemy spotkania? Mamy przecież swoje doświadczenia, mamy też listę przygód i błędów. Na początku roku odbyliśmy szereg rozmów, które ukształtowały nasz zarys podróży zatytułowany „2021”. Czas rozpocząć jego realizację! Jedni robią to z impetem, inni po cichu. Kluczem być może jest myśl Paula Coelho – „A skoro nie można się cofnąć, trzeba znaleźć sposób, by pójść naprzód”. Może więc przeprosiliście, może jeszcze nie odpowiedzieliście, a może po prostu nadal szukacie pomysłu na słowo, które stanie się skutecznym zamiennikiem dla „do zobaczenia”. Mam na to pewne rozwiązanie: „A potem stało się teraz” (Terry Pratchett).
Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy Działamy…!
Od kwietnia jako branża rozpoczynamy nie tylko spotkania, ale również globalną mobilizację dotyczącą sektora MICE. Chcemy się widywać, szanujemy nasz czas i wykorzystamy go w pełni. Czekamy na zielone światło i uruchamiamy wszystkie dostępne kanały współdziałania i koordynacji. Analizując ostatni okres musimy przyznać, że kilka wydarzeń się odbyło. Na pewno mamy też prawo być zazdrośni w kontekście działania i funkcjonowania branż ościennych. Pamiętajmy jednak, jak wielką rolę odgrywa czas. Umożliwia nam analizę przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Pozostaje skupić się na tym ostatnim punkcie.
Komu w drogę, temu czas
Podsumujmy rok 2021… co prawda w pierwszym kwartale zdarza się to niezwykle rzadko, ale spróbujmy. Od kwietnia rozpoczęliśmy szczegółową analizę naszego czasu, trybu działania, zwyczajów żywieniowych czy przyzwyczajeń treningowych. Potem nastąpił już rozkwit, można by powiedzieć – prawdziwy sezon. Eventy, spotkania, kongresy, pikniki i wydarzenia korporacyjne zalały nas możliwościami, dostępnością i atrakcyjnością. Wytężone prace, zaangażowanie oraz chęć spotykania się sprawiły, że ten okres okazał się spełnieniem oczekiwań, chociaż jednocześnie był uosobieniem wielu wyzwań. Tęskniąc za targami i globalnym Expo rozpoczęliśmy czas letni, czyli wydarzenia sportowe, na czele z igrzyskami olimpijskimi. Tokio okazało się prawdziwą próbą, sprawdzianem i dużym znakiem zapytania, jednakże możliwym do realizacji.
Czas leczy rany – rozpoczęła się jesień. Znów wzrost wydarzeń, kongresów i gal. Wracamy do normalności i rozpoczynamy interakcje. IAEE Expo! Expo! MENA w Abu Zabi otworzyło wrześniowy sezon, ukazując potencjał spotkań, tuż po sierpniowych targach Conventa w Lublanie (przełożonych ze stycznia). Wracamy do rutyny spotkań, kontraktów i budowania wzajemnych relacji. Szczytem okazuje się doroczna gala Hall of Leaders Events Industry Council, najważniejszej organizacji branży spotkań. Cieszymy się i przygotowujemy do światowego święta gospodarek i krajów – Expo w Dubaju. Brzmi nieźle, prawda?
Na Adama Ewy czas przyszyć cholewy Adam znaczył dobro, Ewa ukazywała pokusę. Oczywiście wszystko zależy od religii, wiary, wyznań czy przekonań. Nie da się ukryć, że bieżący rok rozpoczęliśmy od spektakularnego zdobycia K2, ostatniego ośmiotysięcznika, który nie był zdobyty zimą. Czas udowodnił, że szczyt oparł się autochtonom, czyli osobom najbliżej związanym z górami wysokimi. Ewa, jako postać mityczna potwierdza, że siła tkwi w kobietach, a branża spotkań jest tą dziedziną gospodarki, gdzie ich kompetencje są niezwykle doceniane.
Zatrzymując czas na chwilę pamiętajcie, żeby kontrahentom nie odpowiadać „do zobaczenia”, tylko zapraszać ich na kolejne spotkanie. Udowodni to Waszą siłę i klasę!
Krzysztof Celuch
O AUTORZE
DR KRZYSZTOF CELUCH – profesor akademicki, konsultant biznesowy i mówca. W 2018 r. założył firmę Celuch Consulting pomagającą organizacjom i przedsiębiorstwom w obszarach zarządzania, komunikacji i motywacji, rozwoju biznesu, w szczególności w odniesieniu do przemysłu spotkań (event marketingu). Jest także adiunktem na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz profesorem w FH Salzburg. Jako pełnomocnik rektora ds. współpracy z biznesem w Szkole Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula organizuje studencką konferencję IMEX-MPI-MCI Future Leaders Forum Warsaw oraz opiekuje się Studenckim Kołem Naukowym 2B. W latach 2009-2017 był kierownikiem Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej oraz autorem raportów „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” i „Poland Meetings Impact”. Od 2012 do 2015 r. sprawował funkcje ̨profesora wizytującego i kierownika projektów badawczych w San Diego State University. Jako jedyny Polak jest akredytowanym trenerem MPI Global Training, Travelife czy EventCanvas oraz posiada certyfikacje CMM, CITE, CIS, HMCC, CED. To założyciel i pierwszy prezes MPI Poland, były członek zarządu MPI (2012-2016), a od stycznia 2020 r. przewodniczący regionu EMEA w MPI Foundation.