Trzecia odsłona THINK MICE Mashup Meetings
- przez Think MICE
„Agencje eventowe vs. hotele – współpraca, problemy, rozwiązania” – tak brzmiało hasło trzeciego już spotkania z cyklu THINK MICE Mashup Meetings zorganizowanego przez THINK MICE.
Czy hossa panująca od dłuższego czasu w branży hotelarskiej wpłynęła na relacje na linii hotel-agencja? Jakie praktyki rynkowe stosowane są przez jedną i drugą stronę? Które spośród nich są problematyczne z punktu widzenia agencji, a które z kolei sprawiają kłopot hotelarzom? To tylko część pytań, na jakie szukaliśmy odpowiedzi podczas trzeciego spotkania z cyklu THINK MICE Mashup Meetings. Jego hasło brzmiało: „Agencje eventowe vs. hotele – współpraca, problemy, rozwiązania”.
Przyczynkiem do zorganizowania spotkania o tej właśnie tematyce były dla nas sygnały, jakie otrzymywaliśmy od przedstawicieli agencji. Dotyczyły one pogorszenia warunków współpracy z hotelami. Wymieniano m.in. kwestie związane z terminem i wysokością przedpłat. Czy przykłady, jakie nam podawano to wyjątki, czy element standardowej polityki przyjętej przez hotelarzy w relacjach z agencjami?
Sytuacja na rynku (czyli z jednej strony – bardzo dobre wyniki branży hotelarskiej w Polsce, boom inwestycyjny oraz fakt, że w dalszym ciągu liczba miejsc noclegowych przypadających na 1000 mieszkańców naszego kraju jest znacznie niższa niż na Zachodzie, zaś z drugiej – fakt, że również branża eventowa ostatnie miesiące może zaliczyć do udanych) mogła wskazywać, że rzeczywiście coś w tej materii w ostatnim czasie się zmieniło, mogły pojawić się jakieś nowe problemy, a pozycja negocjacyjna agencji w relacjach z hotelarzami – mogła ulec pogorszeniu.
Czy rzeczywiście? To pytanie chcieliśmy zadać przedstawicielom obydwu stron – zarówno reprezentantom hoteli, jak i agencji. Ze strony agencji w THINK MICE Mashup Meetings uczestniczyli: Janusz Jabłoński, prezes zarządu BERM; Rafał Krawczuk, managing partner Plej; Olga Krzemińska-Zasadzka, managing director Agencji Power; Mariusz Nowak, COE Ministry Of Creativity; Małgorzata Olkowicz, project director Multi Event; Jarosław Sądej, manging director JETEVENTS.
Stronę hotelową reprezentowali: Michał Kozak, dyrektor generalny MCC Mazurkas Conference Centre&Hotel; Alicja Panasiuk, director of key account managament, Grupa Hotelowa Orbis; Mariusz Paszkiel, director of sales & marketing Warsaw Marriott Hotel, Miłosz Stanisławski, general manager Sound Garden Hotel; Alicja Tandecka, sales manager MICE, Vienna House.
Przedstawiciele obydwu stron dosyć jednogłośnie podkreślali, że ich biznes, jak mało który, ma charakter relacyjny. Trudno tutaj mówić o jednolitych regułach i zasadach dotyczących kwestii takich jak bezkosztowa anulacja rezerwacji, terminy i wysokość przedpłat, przeprowadzanie montaży czy nawet – zasady wynajmu sąsiadujących powierzchni na wydarzenia, których uczestnicy mogą nawzajem sobie przeszkadzać.
Nasza dyskusja pokazała jednak, że istnieje długa lista spraw, które dla obydwu stron stanowią źródło potencjalnych konfliktów. Wymieniali je zarówno przedstawiciele agencji, jak i hoteli. Przy czym, co istotne, praprzyczyną wielu z nich jest przebieg procedur przetargowych w korporacjach, brak wiedzy nt. problemów, z którymi może borykać się druga strona, brak otwartości i transparentności w relacjach. W toku dyskusji po stronie agencji pojawił się nawet postulat, by opracować rodzaj dokument będący rodzajem Białej Księgi (np. na wzór Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej) adresowanej do hotelarzy i agencji, opracowanej przez przedstawicieli obydwu stron.
Trzeci THINK MICE Mashup Meetings odbył się w The Heart Techw Warszawie. Patronat nad nim objęła Warszawska Organizacja Turystyczna/Warsaw Convention Bureau, reprezentowana przez Monikę Białkowska, dyrektor biura WOT. Więcej szczegółów na temat przebiegu spotkania oraz wniosków, do jakich doszli jego uczestnicy – w marcowym wydaniu THINK MICE.
redakcja