Sejm przyjął nową ustawę o imprezach turystycznych
- przez Think MICE
Na ostatnim posiedzeniu Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Dokument wprowadza do polskiego porządku prawnego szereg zmian, które dotyczyć będą również przedsiębiorców z branży MICE.
Celem ustawy jest dostosowanie prawa obowiązującego w Polsce do przepisów unijnej dyrektywy, regulującej zasady działania branży turystycznej na terenie całej UE. W zamyśle autorów dyrektywa wprowadza rozwiązania poprawiające system zabezpieczeń podróżnych przed skutkami niewypłacalności organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Tej zasady musieli się również trzymać twórcy polskich przepisów. Na ich uchwalenie nasz kraj ma czas do końca tego roku. Projekt przyjęty przez Sejm na posiedzeniu odbywającym się w dniach 25-27 listopada br. ma wejść w życie 1 lipca 2018 r.
Skutkiem przyjętych zmian będzie poszerzenie katalogu firm, których działalność zostanie objęta ustawą. To oznacza, że będą one musiały posiadać odpowiednie zabezpieczenia finansowe (np. gwarancje ubezpieczeniowe) oraz wypełniać obowiązki administracyjne związane np. z działalnością Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
Jednym z kluczowych elementów, na jakie powinni zwrócić uwagę przedstawiciele branży MICE są m.in. zapisy mówiące o tym, dla jakiego rodzaju imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych przepisy tej ustawy nie mają zastosowania. Na etapie prac nad ustawą działające w naszej branży stowarzyszenia (przede wszystkim Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel oraz Stowarzyszenie „Konferencje i Kongresy w Polsce”) sygnalizowały, że mogą one nastręczyć sporo wątpliwości interpretacyjnych (np. związanych z tym, jak należy rozumieć pojęcie umowy generalnej i podróży służbowej).
Niestety, w toku prac nad ustawą pojęcia te nie zostały doprecyzowane, w związku z tym istnieje spore prawdopodobieństwo, że w chwili jej wejścia w życie branżę czeka sporo zamieszania. Mówili o tym m.in. uczestnicy pierwszego spotkania inaugurującego cykl spotkań organizowanych przez naszą redakcję – THINK MICE Mashup Meetings.
Czytaj również: THINK MICE Mashup Meetings
O tym, jak wielkie znaczenie ma dokument może świadczyć m.in. fakt, że ustawa będzie tematem przewodnim tegorocznego kongresu Polskiej Izby Turystyki, który odbędzie się w dniach 25.11.-02.12. w Egipcie. Pod koniec minionego tygodnia PIT informowała również, na skutek jej działań w Sejmie przyjęto dwie korzystne dla branży poprawki do ustawy (w sumie Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki przyjęła tylko trzy poprawki do tego dokumentu, z czego dwie właśnie z inicjatywy PIT). „Pierwsza z nich dotyczyła planowanego wprowadzenia w artykule 47. ust. 7. możliwości bezkosztowego odstępowania od umowy zawartej z organizatorem turystyki poza lokalem przedsiębiorstwa. Polska Izba Turystyki wskazywała, że zapis ten w praktyce wykluczy tego typu sprzedaż, a motywy jego wprowadzenia nie przystają do charakteru agencyjnej sprzedaży imprez turystycznych.” – czytamy w komunikacie przygotowanym przez PIT.
PiT informuje, że na skutek jej działań poseł PiS Grzegorz Janik zgłosił poprawkę, zgodnie z którą zapis ten został zmieniony w taki sposób, że nie będzie dotyczył sytuacji, w których klient przed podpisaniem umowy wyrazi zgodę na spotkanie z agentem poza lokalem przedsiębiorstwa. Czyli np. jeśli potwierdzi, że zaprasza sprzedawcę na spotkanie do swojego domu. W efekcie zapis ten będzie dotyczył jedynie sprzedaży „nagabywanej”, prowadzonej przez np. domokrążców. Jest to kompromis zaproponowany w związku z wieloma obawami zgłaszanymi przez federacje konsumenckie i UOKiK. Poprawka ta została przyjęta większością głosów.
„Kolejną bardzo ważną poprawką, przyjętą na skutek interwencji PIT było usunięcie fragmentu artykułu 62. projektu ustawy, który znosił jeden zapis z ustawy oświatowej, wprowadzony podczas ubiegłorocznej nowelizacji. Zapis ten wprowadzał obowiązek deklarowania, podczas dokonywania wpisu do w rejestru wypoczynku dzieci i młodzieży, czy impreza organizowana jest na zasadach komercyjnych czy nie. To właśnie ten zapis przyczynił się w znacznej mierze do ograniczenia szarej strefy. W efekcie starań PIT obowiązek ten zostanie utrzymany.” – czytamy.
O zmianach, jakie czekają całą branżę spotkań po wejściu w życie nowych przepisów na łamach magazynu „THINK MICE” informowaliśmy już kilkukrotnie. Temat ten będzie powracał również w naszych kolejnych wydaniach.
kos