Fot. Materiały prasowe

Jubileuszowa edycja Impact w Poznaniu

przez Think MICE

Tegoroczna edycja Impact w Poznaniu zgromadziła 6 tys. uczestników oraz 650 gości z kraju i ze świata, którzy przez dwa dni uczestniczyli w debatach, wystąpieniach i sesjach tematycznych. Impreza odbywała się w dniach 14-15 maja w Poznan Congress Center na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Podczas wydarzenia nie zabrakło wątków poświęconych turystyce oraz przemysłowi spotkań.

Celem Impact jest umożliwienie przedsiębiorcom, przedstawicielom świata nauki oraz administracji publicznej wymiany myśli, poglądów i doświadczeń, jak również zapoznanie ich z nowatorskim i innowacyjnymi koncepcjami i trendami w gospodarce. W ramach kongresu odbywają się m.in. sesje, panele dyskusyjne i spotkania roundtable.
Z perspektywy przemysłu spotkań ważnym punktem tegorocznej imprezy była m.in. konferencja prasowa z udziałem Tomasza Kobierskiego, prezesa Grupy MTP. Podczas spotkania zaprezentowano premierowo koncepcję Poznań Event Hub, czyli strategię integrującą pięć lokalizacji eventowych w stolicy Wielkopolski: Poznań Congress Center, Port Sołacz, Hipodrom Wola, Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz modernizowaną Arenę Poznań. Projekt ten ma na celu odpowiedź na rosnącą liczbę prestiżowych wydarzeń organizowanych w Poznaniu oraz zwiększającą się rozpoznawalność miasta w branży MICE.

O sektorze MICE rozmawiano także podczas eksperckiego panelu prowadzonego przez Krzysztofa Celucha (Celuch Consulting) poświęconemu budowaniu przewagi konkurencyjnej miast. W debacie wzięli udział: Tomasz Kobierski, prezes Grupy MTP, Karin Amstler (Kuoni Tumlare), specjalistka ds. strategii zakwaterowania dla sektorów rządowego i rozrywkowego, Gijs Verbeek (EAIE), odpowiedzialny za organizację największej konferencji w Europie dotyczącej międzynarodowego szkolnictwa wyższego oraz Chao Wang, dyrektor ds. rozwoju w Viparis, firmie zarządzającej najważniejszymi obiektami kongresowymi we Francji. Panel ten był wspierany przez Polską Organizację Turystyczną (POT) w ramach Promocyjnego Programu Wsparcia Spotkań i Wydarzeń.



W kolejnym eksperckim panelu, poświęconym ekonomicznemu i społecznemu wpływowi wydarzeń na Poznań i Wielkopolskę, wystąpili Jan Mazurczak (Poznańska Organizacja Turystyczna, Poznań Convention Bureau) i Piotr Zmyślony (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), dzieląc się wynikami badań i obserwacjami dotyczącymi znaczenia branży spotkań dla rozwoju regionalnego.
W ramach strefy wystawienniczej na uczestników Impact`25 czekały także stoiska o kosmicznym charakterze. W ten sposób promowano 78. International Astronautical Congress (IAC), który odbędzie się w dniach 27 września – 1 października 2027 roku w Poznaniu. Podczas spotkania można było porozmawiać z Łukaszem Wilczyńskim, współzałożycielem i prezesem Europejskiej Fundacji Kosmicznej, która odegrała kluczową rolę w pozyskaniu tego kongresu do Polski. Również na stoisku AGH, gdzie obecny był prof. zw. dr hab. inż. Tadeusz Uhl, kierownik Katedry Robotyki i Mechatroniki oraz dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych AGH, można było posłuchać jego opowieści o drodze do organizacji IAC w Polsce.

Zwieńczeniem pierwszego dnia kongresu była rozmowa z Olgą Tokarczuk, laureatką literackiej Nagrody Nobla z 2018 roku. Pisarka opowiedziała o swoich refleksjach po niedawnej wizycie w Ukrainie i podzieliła się z publicznością nowym, symbolicznym słowem, które – jak kiedyś „czułość” – ma wyrażać nadzieję na przyszłość. Tym razem było to „poczucie wspólnoty” i odpowiedzialność za drugiego człowieka – wartości, które według Tokarczuk powinny dziś wyznaczać kierunki działań społecznych i politycznych.



Drugi dzień kongresu rozpoczął charytatywny bieg LOTTO Impact Run. Po raz drugi do ścieżki na temat marketingu sportowego Impact dołączyła ścieżka dotycząca turystyki, za którą merytorycznie odpowiadała POT. Jej tytuł – „Polska – więcej niż myślisz” – nawiązywał do motywu kampanii POT pod hasłem „Poland. More than you expected”, reklamującej polską ofertę turystyczną poprzez zaskoczenie odbiorców różnorodnością oraz bogactwem atrakcji, które na pierwszy rzut oka mogą się z Polską nie kojarzyć. Do projektu (w 2024 roku przeznaczono na niego 55 mln złotych) zaproszeni zostali rozpoznawalni za granicą polscy sportowcy, kluby sportowe reprezentujące kilka najpopularniejszych dyscyplin w grach zespołowych, uczestniczące w światowych rozgrywkach, przedstawiono również kilka odbywających się w naszym kraju międzynarodowych wydarzeń sportowych. Wszystko to było pretekstem do opowiedzenia angażującej historii o bogatej i różnorodnej ofercie spędzania czasu w Polsce. Podczas sesji POT w Poznaniu – moderowanej przez Sergiusza Ryczela – o promocji Polski właśnie przez sport rozmawiali: Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Rafał Szmytke, prezes POT, Otylia Jędrzejczak, złota medalistka olimpijska, mistrzyni świata i Europy, prezeska Polskiego Związku Pływackiego oraz Tomasz Sobania, biegacz ekstremalny, nazywany „Polskim Forrestem Gumpem”.

Zwieńczeniem jubileuszowej edycji Impact stała się rozmowa prezydenta Baracka Obamy z prof. Timothym Snyderem, światowej sławy historykiem specjalizującym się w historii Europy Środkowo-Wschodniej i mechanizmach erozji demokracji. Spotkanie było refleksją nad współczesnymi wyzwaniami dla wolności i równości – zarówno w kontekście globalnym, jak i regionalnym.

Źródło: Poland Convention Bureau POT, oprac. MK