
PIPT: ukazał się raport „Targi w Polsce w 2023 roku”
- przez Think MICE
Uczestnicy wydarzeń chcą się spotykać, firmy odczuwają potrzebę i widzą korzyści z uczestnictwa w targach, zapotrzebowanie na bezpośredni kontakt i wymianę wiedzy twarzą w twarz jest ogromne, a sektor, mimo globalnych i lokalnych wyzwań, cały czas się rozwija. Takie optymistyczne wnioski płyną z raportu „Targi w Polsce w 2023 roku” przygotowanego przez Polską Izbę Przemysłu Targowego (PIPT).
Raport wykazał, że mimo wyzwań i zmieniających się warunków gospodarczych, polski rynek targowy odnotował wzrosty. W 2023 roku zorganizowano łącznie 121 targów, a wielkość wynajętej powierzchni wystawienniczej wzrosła znacząco, osiągając 130 proc. stanu z roku poprzedniego. W zakresie frekwencji w 2023 roku również obserwowane jest mocne odbicie zarówno liczby wystawców ogółem, jak i zwiedzających. Liczba wystawców ogółem wzrosła bowiem w stosunku do roku 2022 o 21 proc., podczas gdy liczba wystawców międzynarodowych zwiększyła się o 38 proc.
– Polski rynek targowy charakteryzuje się bogatą ofertą wydarzeń branżowych i dla klienta indywidualnego, które odbywają się w różnych częściach kraju. Dzięki strategicznemu położeniu, Polska przyciąga zarówno wystawców, jak i odwiedzających z całej Europy oraz innych części świata, co sprzyja międzynarodowej współpracy oraz promocji polskiej gospodarki. Dynamika rozwoju oraz różnorodność organizowanych wydarzeń świadczą o silnej pozycji Polski jako centrum targowego Europy Środkowo-Wschodniej – skomentował Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP i prezes Rady PIPT.
Jak informuje PIPT, targi, stojąc w obliczu postępującej transformacji, zmian klimatycznych i demograficznych próbują na nowo zdefiniować swoją rolę, dostarczając zwiedzającym nowych doświadczeń, a wystawcom nowych możliwości. Ich zadaniem jest również odpowiadanie na coraz bardziej wymagające oczekiwania młodszych pokoleń, które szukają nowych doświadczeń i przestrzeni do kontaktu bezpośredniego z markami, z którymi się identyfikują. Zmianie ulegają więc formaty wydarzeń, jak również same stoiska targowe, które stają się coraz bardziej multimedialne i generują coraz mniej odpadów. Coraz większy nacisk kładziony jest zresztą na zrównoważone praktyki podczas organizowania wydarzeń targowych – od używania ekologicznych materiałów, po minimalizację odpadów i redukcję emisji dwutlenku węgla. Ponadto polskie centra wystawiennicze przechodzą proces rozbudowy i modernizacji, co ma na celu jeszcze lepsze dostosowanie ich do zmieniających się wymagań rynkowych. To ważne, gdyż targi – co zostało podkreślone – odgrywają kluczową rolę w rozwoju gospodarczym polskich miast, przyczyniając się do wzrostu lokalnych gospodarek poprzez turystykę biznesową i zwiększone zapotrzebowanie na usługi hotelowe, gastronomiczne i transportowe. Poznań, Kielce, Warszawa, Gdańsk czy Kraków, jako gospodarze wielu międzynarodowych wydarzeń, przyciągają przedsiębiorców i zwiedzających z całego świata, co przekłada się na wzrost inwestycji w regionie.
Prezentacja raportu „Targi w Polsce w 2023 roku”, będącego podsumowaniem minionego roku w branży, miała miejsce 4 czerwca br. podczas konferencji prasowej zorganizowanej na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. W jej trakcie Tomasz Kobierski wraz z Krzysztofem Szoferem, wiceprezesem spółki BWS Expo i Filipem Bittnerem, wiceprezesem zarządu Grupy MTP zaprezentowali szczegółowe dane z tego dokumentu. W spotkaniu uczestniczyła także Wiesława Galińska, dyrektor generalna PIPT.
Pełna wersja raportu „Targi w Polsce w 2023 roku” dostępna jest TUTAJ
Źródło: materiały prasowe, oprac. MK