Fot. Materiały prasowe

IBTM World 2022: prawie jak dawniej

przez Think MICE

Niezła frekwencja, dobry biznes, a do tego ciekawe propozycje wydarzeń networkingowych i edukacyjnych. To gotowy przepis na udane targi. Niestety w ostatnim czasie wcale nie było łatwo go zrealizować. Na szczęście teraz jest już inaczej. Podobnie jak IMEX, także IBTM World niemal powróciły do dawnej formy, spełniając większość pokładanych w nich oczekiwań.

Ponad 2,2 tys. wystawców ze 150 krajów oraz 10 tys. uczestników, w tym 3,5 tys. hosted buyersów z całego świata, którzy odbyli w sumie ponad 100 tys. rozmów biznesowych, a do tego przeszło 40 sesji edukacyjnych, warsztatów i prelekcji – tak w statystykach prezentowały się tegoroczne targi IBTM World.

Szybkie odbicie
Przedstawione przez organizatorów dane znacząco różnią się od tych sprzed roku. Wtedy – podczas pierwszych targów przygotowanych stacjonarnie po prawie dwuletniej przerwie pandemicznej – spotkało się prawie dwa razy mniej wystawców (1,2 tys.) oraz niemal trzy razy mniej hosted buyersów (1,4 tys.). To najlepszy dowód na to, że branża szybko wraca do normalności i stara się nadrobić stracony czas. Podobna sytuacja miała miejsce całkiem niedawno, podczas targów IMEX America w Las Vegas. Ray Bloom, założyciel i przewodniczący IMEX Group, podkreślał wtedy, że chociaż rok temu jego zespół był w stanie przygotować niezłe wydarzenie, to tak naprawdę dopiero tym razem dało się zobaczyć namacalny powrót przemysłu spotkań do formy sprzed koronawirusa. Taki na który wszyscy czekali (więcej na ten temat pisaliśmy w listopadowym numerze THINK MICE – przyp. red.). Wsłuchując się w słowa Davida Thompsona, event directora IBTM World trudno nie odnieść wrażenia, że w przypadku IBTM World, chociaż zorganizowanych w drugiej części świata, było dokładnie tak samo.

– Impreza zakończyła się ogromnym sukcesem, przekraczając wszelkie nasze oczekiwania. Na każdego uczestnika targów przypadało nawet więcej spotkań biznesowych niż w bardzo dobrym pod tym względem 2019 roku. Bardzo cieszą nas pozytywne opinie większości gości, którzy mieli wielki apetyt na robienie interesów. Sporo naszych wystawców i kupujących już teraz zaplanowało dodatkowe spotkania, które odbędą się w nadchodzących tygodniach – mówił David Thompson. W podobnym tonie wypowiadał się m.in. Matthias Widor, cluster general manager w Kigali Marriott Hotel/Four Points by Sheraton. – Dobrze jest znowu zobaczyć się twarzą w twarz, zwłaszcza po tym co nas ostatnio spotkało. Tym co szczególnie rzuciło mi się w oczy tym razem, było na pewno świetne przygotowanie i wartość biznesowa za strony zaproszonych hosted buyersów. Dzięki temu miałem okazję prowadzić konkretne rozmowy, zdobyć kilka ciekawych leadów, a nawet podpisać kontrakt – przyznał Widor.

Inne nastawienie
Trzeba podkreślić, że rok temu tego entuzjazmu wyraźnie brakowało. Oczywiście wszyscy cieszyli się z powrotu targów stacjonarnych, podkreślając na każdym kroku wartość rozmów na żywo, ale wielu traktowało IBTM World bardziej jako okazję do odnowienia kontaktów i spotkania z potencjalnymi klientami, niż nawiązania konkretnej współpracy i osiągnięcia wymiernych korzyści. Tym razem nastawienie na biznes było znacznie silniejsze, chociaż dalej dało się zauważyć pewne braki jeżeli chodzi o reprezentację wystawców, szczególnie spoza Europy. Próżno było szukać narodowych stoisk takich destynacji jak m.in. Argentyna, Panama czy nawet Tajlandia, które do tej pory mocno stawiały na promocję podczas tego wydarzenia.

#DestinationPoland
Nie zabrakło za to polskiego stoiska narodowego (F57), którego organizatorem była jak zwykle Polska Organizacja Turystyczna wraz z Poland Convention Bureau (PCB POT). Promocja naszego kraju przebiegała pod hasłem #DestinationPoland. Jej punktem kulminacyjnym była tzw. happy hour, podczas której podsumowano jubileusz 20-lecia PCB POT oraz niedawno zakończony 61. kongres ICCA (International Congress and Convention Association) w Krakowie.




W tym roku na narodowym stoisku swoją ofertę prezentowało 16 wystawców: firmy Furnel Travel International, Jan-Pol DMC Poland, Mazurkas DMC Poland, Tarifa Corporate Events (EventUI), Travel Projekt DMC, Vengo DMC Poland, Centrum Kongresowe ICE Kraków, Lubelskie Centrum Konferencyjne, Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe Expo Kraków, Hotel Bristol, Leonardo Hotels Poland, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz biura convention z Krakowa, Poznania (razem z Poznan Congress Center), Warszawy i Wrocławia. Na miejscu dystrybuowane było również zagraniczne, anglojęzyczne wydanie magazynu THINK MICE. Oprócz tego – na osobnym stoisku – wystawiało się jeszcze Centrum Wystawienniczo-Kongresowe G2A Arena.


IBTM World zorganizowano w dniach od 30 listopada do 2 grudnia. Podczas targów ogłoszono m.in. podpisanie nowego kontraktu z Barcelona Convention Bureau i Fira de Barcelona, na mocy którego impreza – przynajmniej przez najbliższe trzy lata – nadal będzie gościć w stolicy Katalonii. W przyszłym roku zaplanowano ją pomiędzy 29 listopada a 1 grudnia.

MK