
Jaroslaw Marciuk
- przez Think MICE
Instagramizacja przemysłu spotkań i wydarzeń
Posiadam konto na Instagramie od 2011 roku i choć wiele zmian zachodzących na tej platformie bywa irytujących, nadal pozostaje ona dla mnie kluczową przestrzenią wizualną. Od pewnego czasu można zaobserwować rosnącą aktywność w tworzeniu treści, również w przemyśle spotkań. Doświadczeni profesjonaliści i marki systematycznie podnoszą ich jakość, ale jednocześnie pojawia się wiele nowych osób zarządzających profilami, które eksperymentują chociażby z tworzeniem rolek.
Eksperci branży spotkań, organizatorzy targów i konferencji, a także hotele i biura convention coraz częściej wykorzystują Instagram do polepszania widoczności, sprzedaży, tworzenia społeczności i angażowania jej uczestników. Nie sposób nie zauważyć, że to idealna platforma dla naszej branży. Możliwość prowadzenia storytellingu oraz szeroki wybór formatów (zdjęcia, Stories, Reels, Live) pozwalają na budowanie angażujących i atrakcyjnych przekazów.
Dane potwierdzają, że Instagram staje się też kluczowym kanałem komunikacji podczas najważniejszych wydarzeń branżowych. Oficjalny hashtag targów IMEX America w Las Vegas (#IMEX24) oraz powiązane słowa kluczowe były monitorowane przez miesiąc w mediach społecznościowych. Analiza wykazała 2 275 wzmianek na różnych platformach, z czego aż 52 proc. pochodziło z Instagrama. Podobny efekt widoczny był podczas IBTM World 2024 w Barcelonie, gdzie Instagram odpowiadał za ponad 35 proc. całkowitej liczby wzmianek. Styczniowe Forum Branży Eventowej (FBE) w ciągu ostatnich trzech lat także zanotowało znaczący wzrost liczby treści publikowanych na Instagramie zarówno przez organizatorów, jak i uczestników, co dowodzi coraz większego znaczenia tego narzędzia również w Polsce. Dodam, że z FBE sam zawsze wracam ze świetnymi zdjęciami i rolkami.
Z raportu DataReportal wynika, że na Instagramie dominują krótkie formaty wideo, które stanowią 42 proc. publikacji. W pogoni za TikTokiem i aktywnymi użytkownikami DNA tej platformy zostało skutecznie zmodyfikowane przez Metę. Kto jeszcze pamięta, że swoją popularność Instagram zawdzięcza kwadratowym zdjęciom z filtrami? Obecnie zdjęcia są na drugim miejscu (38 proc. publikacji), zestawienie (20 proc.) zamykają karuzele. To jasny sygnał, że angażujące krótkie wideo stają się podstawowym narzędziem budowania zasięgu.
Organizatorzy eventów coraz częściej projektują zresztą przestrzeń wydarzeń w taki sposób, aby była atrakcyjna wizualnie i sprzyjała tworzeniu treści przez uczestników. Efektowne instalacje zachęcają do robienia zdjęć i nagrywania relacji. Silny branding w przestrzeni eventowej, w tym wielkogabarytowe logotypy, fotogeniczne ścianki czy dedykowane strefy selfie przyciągają uwagę. Przykładem jest IMEX, który w 2023 roku przeprowadził rebranding i ustawił nowe, duże logo w centralnym punkcie hali targowej, przez co stało się ono jednym z najczęściej fotografowanych miejsc na wydarzeniu. Tą samą drogą podąża IBTM i inni wiodący organizatorzy wydarzeń B2B.
Co nowego w tym roku? Dla mnie szokująca jest zmiana układu feedu Instagrama z kwadratowego na prostokątny, co wymusza dostosowanie siatek profili. Współczuję tym, którzy latami budowali atrakcyjność profilu poprzez postowanie łączących się kwadratowych zdjęć w określone wzory. Obecnie na Instagramie można dodać nawet do 20 zdjęć lub filmów w jednej karuzeli. Dodatkowo inicjatywy, takie jak naklejki (np. Poland Convention Bureau), które można dodać do Stories, oferują nowe możliwości personalizacji treści. Aby to zrobić należy wpisać „PolandCVB” w wyszukiwarce GIF-ów, gdzie pojawi się 35 specjalnie zaprojektowanych naklejek reprezentujących symbole miast, obiekty kongresowe i targowe czy hashtagi.
Obecnie montaż wideo w aplikacji to droga przez mękę. Wiele nadziei pokładam więc w nowej aplikacji Instagrama do edycji wideo Edits, której premierę zaplanowano na marzec. Ma ona ułatwić tworzenie materiałów wideo bez konieczności używania zewnętrznych narzędzi, takich jak CapCut, VN czy Canva.
Te wszystkie aktualizacje będą mieć wpływ na komunikację w świecie MICE. Instagram stał się nieodzownym elementem strategii marketingowych w naszej branży. Organizatorzy, hotele i biura convention powinni zaplanować działania w odniesieniu do nowych możliwości, koncentrując się na krótkich formach wideo, interaktywnych relacjach oraz projektowaniu przestrzeni eventowych w sposób sprzyjających tworzeniu treści.
Jaroslaw Marciuk. Jaroslaw Marciuk. Gdańszczanin, entuzjasta social mediów dostrzegający ich zalety i wady. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z marketingiem destynacji, social mediami oraz B2B influencer marketingiem. Główny specjalista Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau w Polskiej Organizacji Turystycznej. Pasjonat fotografii mobilnej, prowadzi społeczność Igers Poland. Po pięciu latach emigracji w Wielkiej Brytanii wrócił do Polski. Mieszka w Warszawie z żoną Alicją. Kontakt: jaroslaw@duolook.pl