Olga Krzemińska-Zasadzka

przez Think MICE

Co każda firma w Warszawie powinna wiedzieć o biznesowym zastosowaniu gier miejskich

Gra miejska jako zabawa, jako sposób na integrację, na nudę, na team building. To już wszystko było. W Warszawie zabawa funkcjonuje  także na innej, mniej znanej płaszczyźnie. W imię zasady, że najlepsza reklama to taka, która wcale nie wygląda na reklamę, gra miejska jest z powodzeniem wykorzystywana przez warszawskie firmy do promocji marek.

Tradycyjna reklama jest dziś praktycznie bezużyteczna w obliczu świadomego marketingowo odbiorcy. W tym kontekście gra zorganizowana w przestrzeni miejskiej Warszawy i skupiona na promocji produktu, jest odkryciem na miarę marketingowego Nobla. Gry miejskie były już używane do promocji, ale w większości wykorzystywały je instytucje publiczne, jak np. muzea.

Jak wygląda scenariusz zabawy spełniający funkcję marketingową? Przede wszystkim musi przewidywać nienachalną rolę dla produktu jaki chce wypromować firma. Może on pełnić funkcję rekwizytu, a może „grać" zupełnie coś innego niż jest w rzeczywistości. Nie musi być obsadzony w pierwszoplanowaj roli, najważniejsze jest żeby w naturalny sposób zaistniał w świadomości gracza.

Najlepsze scenariusze gry miejskiej w Warszawie są napisane w taki sposób, żeby także dyskretnie edukować o zaletach produktu. Uczestnicy podczas wykonywania zadań dowiadują się o jego najważniejszych funkcjach, mogą je na bieżąco testować i przekonywać się na własnej skórze, że nie są wymysłem producenta. W ten sposób można znaleźć ambasadorów produktu, których bezpośrednia opinia zadziała lepiej niż najdroższa reklama telewizyjna.

Specjaliści w Warszawie projektujący gry miejskie na potrzeby promocji w każdym projekcie dbają, by całość zabawy była dostatecznie angażująca. Celem jest oczywiście to, by pozytywne wrażenia z gry przeniosły się na dyskretnie promowany produkt. Potęguje je dodatkowo charakter zadań – wiele z nich jest zabawnych i na tyle wyjątkowych, że często stają się częścią marketingu wirusowego w internecie napędzanego przez samych uczestników gry.

Przykładem gry miejskiej zorganizowanej w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu jest jedna z tych zorganizowanych przez firmę Wedel pod nazwą Gdzie Wedel ukrył Złotą Pisankę. Imprezę zorganizowano w kontekście świąt Wielkanocnych i przypisano jej jedną ważną ideę – uczestnicy zabawy, których w samej Warszawie było około pięciuset mieli spędzić więcej czasu z rodziną i przyjaciółmi.

Istotną kwestią jest skierowanie gry miejskiej do odpowiedniej grupy docelowej. Gracze, którzy mogą być realnie zainteresowani zakupem produktu będą najlepszymi odbiorcami specjalnie napisanego scenariusza. W Warszawie sposobem na napędzenie lawiny dobrych opinii jest zadedykowanie gry miejskiej określonym społecznościom skupionym w różnego rodzaju klubach, serwisach społecznościowych czy forach. W ten sposób scenariusz trafi na podatny grunt, a sama gra przez wiele tygodni może stać się tematem rozmów uczestników jeszcze bardziej napędzając akcję promocyjną.

Ilość angażujących form promocji jest coraz więcej. Nie tylko w Warszawie gry miejskie stały się ostatnio bardzo popularne zarówno wśród uczestników, ale także wśród firm, które wiedzą jak ważne jest budowanie świadomości marki swojej i swojego produktu.

Olga Krzemińska-Zasadzka – założycielka i managing director agencji Power.  

CZYTAJ WIĘCEJ