THINK INCENTIVE

przez Think MICE

Nowa ustawa jak znak zapytania

O wątpliwościach wynikających z nowej ustawy o imprezach turystycznych oraz jej konsekwencjach dla przedsiębiorców, których do tej pory nie obejmowały tego typu przepisy rozmawiamy  z Anną Jędrochą, prezes zarządu Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce oraz  firm Symposium Cracoviense i Intercrac.

Do 1 stycznia 2018 r. Polska jest zobowiązana uchwalić przepisy wdrażające Dyrektywę Parlamentu Europejskiego o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Jakie największe zmiany wprowadza nowa ustawa?
Główną intencją przyświecającą ustawodawcy było zapewnienie maksymalnego zabezpieczenia finalnym konsumentom usług turystycznych – znacznie większego niż do tej pory. Chodzi o to, aby ochroną byli objęci klienci, którzy na własną rękę tworzą sobie pakiety turystyczne w internecie. W dzisiejszych czasach coraz częściej planujemy przecież wakacje nie korzystając z gotowych ofert biur podróży. Ludzie sami wyszukują bilety lotnicze, rezerwują hotele, samochody. De facto nabywają więc – niejednokrotnie nawet nie od razu, ale w pewnych odstępach czasu – kilka pojedynczych usług, które ostatecznie składają się na cały wyjazd. Do tej pory nie chroniły ich żadne przepisy. Teraz się to zmieni. Nowa ustawa wprowadza pojęcie tzw. powiązanych usług turystycznych. Należy przez nie rozumieć świadczenia, które łączą co najmniej dwie różne usługi turystyczne nabyte na potrzeby tego samego wyjazdu. Jedną z tych usług musi być transport (lotniczy, kolejowy, autokarowy) lub nocleg. Przekładając to na praktykę – jeżeli klient zdecyduje się na zakup w jednej firmie takich usług – czyli transportu lub noclegu oraz jakiegokolwiek innego świadczenia, stającego się w tym przypadku powiązaną usługą turystyczną, od razu będzie podlegać ochronie wynikającej z nowej ustawy, a przedsiębiorca, który te usługi sprzeda, stanie się de facto organizatorem turystyki. Obejmie go więc również ustawa i obowiązki z niej wynikające.

Jak ma się to do firm działających w branży MICE? Nie chodzi mi tu o agencje incentive czy firmy DMC, de facto zajmujące się organizacją turystyki, ale o cały szereg innych podmiotów, które w tak oczywisty sposób nie są z nią związane.
Wprowadzenie pojęcia „powiązanych usług turystycznych” sprawi, że działalność wielu przedsiębiorców, która do tej pory nie była objęta ustawą o imprezach turystycznych, teraz będzie przez nią regulowana. To oznacza, że będą oni musieli, tak jak dzisiaj organizatorzy turystyki, posiadać odpowiednie zezwolenia, ubezpieczenia lub gwarancje ubezpieczeniowe etc. W tej grupie znajdzie się też mnóstwo firm funkcjonujących w naszej branży. Rzeczywiście, w przypadku agencji incentive, spora część z nich z racji specyfiki prowadzonej przez siebie działalności już teraz dopełnia tych formalności. Grono branżowych firm, które będą musiały to robić znacznie się jednak poszerzy. Mam na myśli m.in. agencje eventowe, biura zajmujące się przygotowaniem konferencji i kongresów, a nawet hotele czy firmy transportowe. Dlaczego? Podam przykład. Jeżeli jakiś hotel, który co naturalne sprzedaje noclegi (czyli według nowej ustawy obok transportu jeden z elementów obligatoryjnych w świadczeniu usług turystycznych – przyp. red.), będzie chciał dodatkowo zaoferować swoim klientom – grupie MICE przyjeżdżającej tam na integrację – np. rozgrywki paintballowe, to stworzy tym samym „powiązaną usługę turystyczną”. Tym samym jego działalność będzie automatycznie podpadać pod ustawę. Jeżeli finalny klient kupi w hotelu jedynie nocleg, a za paintball zapłaci komuś innemu, to oczywiście tak się nie stanie. Podobnie rzecz ma się z agencjami eventowymi, które przecież na co dzień przygotowują i sprzedają kompleksowe oferty imprez dla swoich klientów. Wystarczy, że znajdzie się w nich nocleg lub transport i jakakolwiek inna atrakcja, chociażby wspomniane już rozgrywki w paintball,  to całość będzie nosiła znamiona „powiązanych usług turystycznych” i tym samym będzie podlegać pod ustawę. Nawet jeżeli event zostanie zorganizowany w Polsce, kilka kilometrów od siedziby firmy, która go zleca. Reasumując można powiedzieć, że do tej pory ustawa o usługach  turystycznych dotyczyła tylko biur turystycznych. Traktowała zatem przedsiębiorców podmiotowo. Teraz będzie traktować ich przedmiotowo, czyli obejmie każdego kto w celach zarobkowych organizuje imprezy turystyczne i powiązane usługi turystyczne.
(...)

W chwili przeprowadzania wywiadu z Anną Jędrochą Sejm kończył prace nad projektem ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Posłowie przyjęli go w trakcie posiedzenia odbywającego się w dniach 25-27 października br.


Więcej w listopadowym numerze THINK MICE.

ZAMÓW PRENUMERATĘ